12/13/2016

TO BULLYING ΣΤΟΝ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ

Τσαδαρης Κ

Τα ποσοστά εμφάνισης του bullying στον αθλητισμό παραμένουν ανησυχητικά υψηλά. Το φαινόμενο εκδηλώνεται πριν, κατά τη διάρκεια και μετά από ένα αθλητικό γεγονός, με ποικίλες μορφές, όπως:

  1. Αδικαιολόγητες επιπλήξεις και φωνές προς τον αθλητή-στόχο.

  2. Συνεχής και υπερβολική κριτική των ικανοτήτων του.

  3. Απόδοση ευθυνών για λάθη, ανεξάρτητα από την πραγματική συμμετοχή του.

  4. Υπερβολικές απαιτήσεις που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.

  5. Επαναλαμβανόμενες προσβολές και υποτιμητικά σχόλια.

  6. Απειλές για περιορισμό ευκαιριών ή μετακίνηση.

  7. Υποτίμηση ή αμφισβήτηση των επιτευγμάτων του.

  8. Απειλές άσκησης σωματικής ή ψυχολογικής βίας.

  9. Μηνύματα μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή κινητού με προσβλητικό ή απειλητικό περιεχόμενο.

Οι επιπτώσεις στους αθλητές είναι άμεσες και σοβαρές: απώλεια συγκέντρωσης, πτώση απόδοσης, έντονο άγχος, έλλειψη διάθεσης για προπόνηση ή ακόμα και οριστική αποχώρηση από τον αθλητισμό.


Ο Ρόλος του Προπονητή

Ο προπονητής παίζει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση ενός ασφαλούς και υγιούς αθλητικού περιβάλλοντος. Η στάση του μπορεί να ενισχύσει ή να αποτρέψει φαινόμενα bullying. Συγκεκριμένα:

  1. Αποτελεί πρότυπο για τους αθλητές και οφείλει να προβάλλει θετικά παραδείγματα και συμπεριφορές.

  2. Φέρει την ευθύνη για τη δημιουργία περιβάλλοντος σεβασμού και προστασίας, χωρίς ανοχή σε συμπεριφορές bullying.

  3. Ενθαρρύνει τον ανοιχτό διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους: αθλητές, γονείς, εφόρους, διοίκηση.

  4. Δείχνει αυτογνωσία και διάθεση για ανατροφοδότηση, βελτιώνοντας τη δική του συμπεριφορά.

  5. Αντιμετωπίζει τον έλεγχο ή την κριτική ως ευκαιρία, όχι ως απειλή.

  6. Αποφεύγει διακρίσεις με βάση σωματικά χαρακτηριστικά. Όλοι οι αθλητές πρέπει να συμμετέχουν εξίσου στις ασκήσεις, ανεξαρτήτως σωματότυπου ή φυσικών δυνατοτήτων.

Ο Ρόλος των Γονέων

Οι γονείς αποτελούν βασικό στήριγμα των παιδιών στον αθλητισμό. Η συμμετοχή και η στάση τους επηρεάζει τη συμπεριφορά και την ψυχολογία των νεαρών αθλητών. Συγκεκριμένα:

  1. Διατηρούν ανοιχτή και ειλικρινή επικοινωνία με τα παιδιά τους και λειτουργούν ως πρότυπα συμπεριφοράς.

  2. Συμμετέχουν σε ενημερωτικές συναντήσεις με άλλους γονείς, προπονητές και μέλη της διοίκησης για τη διαμόρφωση κοινών κανόνων συμπεριφοράς.

  3. Παρίστανται σε αγώνες, στηρίζοντας ενεργά την προσπάθεια των παιδιών.

  4. Ενημερώνουν άμεσα προπονητές ή διοικητικά μέλη σε περίπτωση που διαπιστώσουν περιστατικά bullying.

Συμπέρασμα

Ο αθλητισμός αποτελεί ένα ισχυρό μέσο αγωγής και διαμόρφωσης χαρακτήρα. Όταν λειτουργεί μέσα σε ένα κλίμα ασφάλειας, σεβασμού και ενίσχυσης της προσπάθειας, μπορεί να αποτελέσει αντίδοτο στα φαινόμενα bullying. Ας μείνουμε δίπλα στα παιδιά μας και ας συνεργαστούμε όλοι – προπονητές, γονείς, αθλητές και φορείς – ώστε να προάγουμε έναν υγιή και αξιακό αθλητισμό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου